• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • Ini Qhazi Rahman

    Feb 15, 2011


    Semalam qhazi jatuh tangga,.ye ditegaskan sekali lagi JATUH TANGGA,.belubang jugak la sarung kaki dibuatnye, nasib takde yang luka..dan yang menarik seorang hamba allah, terkejut tengok qhazi jatuh dan spontan perkataan "ALLAH" yang kuar dari bibirnye.. qhazi yang tatkala itu,.kosong memang kosong,.takde rase malu coz jatuh, takde sakit, n tak ingat nak sebut ape-ape, memang jiwa kacau..

    Masuk kelas lak slambe g duduk belakang sekali n tempat tu jadi tumpuan lect pada hari tu jugak..mungkin jugak coz qhazi terduduk sebelah student yang lecture qhazi selalu tengok..so nasib la..

    Pengajaran baru untuk diri sendiri,.
    adakah qhazi selama ini menyelesaikan masalah mengunakan perasaan atau khidmat kognitif yang Allah beri..?

    Qhazi baru sedar yang selamanya ni qhazi banyak guna perasaan untuk selesaikan kerja dan gunakan kognitif bila jumpa kawan-kawan,..untuk ape dan kenapa yerk..?

    Aper perbezaan perasaan dan kognitif sebenarnye dan yang mana lbh berkesan..?
    Berapa banyak persoalan yang qhazi dah kuarkan ni..?

    ok qhazi jawab..

    Memang manusia itu unik,.ader yang berfikir guna kognitif dan yang yang menggunakan perasaan.Kedua-duanya tak salah dan takde yang betul..kedua2nye blh digunakan mengikut kesesuaian situasi dan mase,..? kalo terjumpa harimau,.korang rase korang guna perasaan ke kognitif untuk selamatkan diri..? hehe mesti korang tak sempat berperasaan n terus bfikir untuk lari dan ini dikatakan pengunaan kognitif.
    Dan situasi kedua apabila kita bfikir untuk menyelesaikan masalah pesahabatan,keluarga dan kehidupan kadangkala kita mengunakan perasaan..melayan perasaan rajuk,marah,geram kita sampai la kita lega..dan lps tu masalah selesai, btl kan..? itu la penggunaan perasaan dlm menyelesaikan masalah.
    kpd pakar-pakar bidang kemanusiaan, kaunseling, sosial dan psikologi kalo qhazi salah sila btlkan coz qhazi menaip mengikut pemahaman qhazi sahaja.

    Hatta yang demikian, beberapa hari ni qhazi banyak mengunakan perasaan untuk selesaikan konflik kehilangan identiti dlm diri hehe (parah je bunyinye..) dan now segalakan beransur ok,.tangan dah boleh menaip projek, otak dah mula berfungsi secara normal, fizikal juga telah kembali melakukan aktiviti rutin,.perut dah berjaya diisi dengan makanan yang selari dengan deria rasa,kawan-kawan mula disapa dengan gile-gile dan qhazi dah kembali menjadi S.R or nur qhazi rahman yang tulen n unik..




    by:aku

    2 kOmEn SahabAt:

    1. Qhazi said...:

      el mariachi
      ha...? best?