• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • Learning Process.

    Jan 29, 2010


    (Alamak tajuk omputeh beb)
    keindahan hidup yang allah beri ni mmg payah untuk ditinggalkan,.tapi jgn sampai kita terlupa akan keindahan hidup hakiki yang abadi.Sepanjang kita meniti kehidupan ni kita akan senantisa belajar.haha ni la yang dinamakan "learning process".
    (mukadimah)



    Cuba korang perhatikan dalam hidup korang dan dalam hidup qhazi jugak,dari sape kita belajar tentang sesuatu,.secara rasminye ye,.! mmg makabah,guru,cikgu,teacher,ustaz n ustazah..tapi secara tak rasminye dgn sape? (arini ari jadi qhazi biar qhazi tnye qhazi jawab hehe)dengan kehidupan itu sendiri,.kehidudpan yang banyak mendewasakan kita kan? dan didalam kehidupan itulah kita berjumpa yanag ramai orang yang senantiasa mengajar kita tentang sesuatu. Tak kira lah dia tu sape,.kawan,musuh atau orang yang tidak dikenali proses pembelajaran senantiasa berlaku. Jadi itulah yang berlaku akhir-akhir ini. Qhazi belajar banyak tentang perkara yang selama ini qhazi tak endahkan, dari sorang manusia. Manusia yang qhazi kenal tapi tak berkesempatan mengenalinya secara dekat namun bila diberi kesempatan dan peluang yang luas oleh Allah swt, terkagum qhazi bila personalitinya membuatkan qhazi belajar sesuatu mengenai dunia. Hatta usianya jauh lebih muda dari qhazi namun ada sesuatu yang membuatkan qhazi kagum dengannya.

    Ni la yang dikatakan kita senantiasa berada didalam "learning process" tak kira sape n dimana,.qhazi nk kongsi la ape yang qhazi belajar dari dia,.pertamanya hehe bercakaplah secara lurus agar anda tidak berada didalam keadaan yang memeningkan, contohnya kekadang kita cuba berselindung atau berkata perkara yang disebaliknya untuk menjaga hati-hati orang disekeliling kita atau kita cube menafikan untuk mem'bolos'kan diri dari tersepit,tapi konsep anak kecil ini yang berkata benar dalam setiap hal membuatkan dirinya tidak dirudung sebarang permasalahan,hehe kebanyakkan orang suka pusing-pusing cerita agar terlepas dari tuduhan atau sesuatu yang menyusahkan tapi bagi dia baik terus terang agar dia terlepas dari dibelenggu cerita atau ayat rekaannya sendiri.

    Banyak lagi sebenaranya yang qhazi belajar dari hamba allah yang sorang ni. Hidup kita ni mmg senantiasa dalam learning proses,go n chek disekeliling kita apa yang kita belajar setiap hati dan tundukkan ego untuk belajar dengan orang yang lebih lemah diri kita. Dia lemah dimata anda tetapi belum tentu lemah dimata Tuan punya Dunia,.percayalah..!!





    by:cikSEMUT

    0 kOmEn SahabAt: